Mer Shrek i kyrkan

Tagged With: , , , ,

Jag tycker att det är för lite Shrek i kyrkan!

Ibland får jag kommentaren eller frågan, var är ungdomarna & barnfamiljerna? De som är lite äldre tycker att de yngre inte kommer på vissa samlingar i kyrkan.
I söndags var det gudstjänst för små & stora. En gudstjänst som anpassad för små och stora, alltså barn och vuxna tillsammans. Det var en gudstjänst där temat var skapelsen och skaparen, där Gud kan skapa vad som helst ur ingenting.

Efter gudstjänsten blev jag glad av all god respons vi fick både från yngre och äldre. Men jag känner lite sorg över att det var lite glest i bänkarna i söndags. Det som gör extra ont är att jag vet att flera stannade hemma från gudstjänsten just för att det var en gudstjänst där barnen skulle vara med.
Vilka signaler ger det till den yngre generationen?

Jag har de senaste 14 åren jobbat aktivt med gudstjänster för små & stora. Alltså gudstjänster för alla åldrar. För jag tycker att det är viktigt att alla åldrar kan mötas till gudstjänst. Jag har valt att jobba utifrån en metod som jag själv kallar Shrekmetoden.

Shrek är ett dataanimerat träsktroll skapat av DremWorks. De tillsammans med Disney/Pixar insåg för ett antal år sedan att de kunde locka en bredare publik genom att lägga in kopplingar till vanliga vuxna spelfilmer i de animerade barnfilmerna. Vilket gjorde att barnen skrattade åt de animerade figurerna och de vuxna skrattade åt andra saker i filmerna och succén var ett faktum. Det kallas intertextualitet men jag kallar det Shrekmetoden.

Jag får ofta reaktionen av vuxna som råkat gå på dessa gudstjänster av misstag. (De hade inte läst annonsen och om de gjort det hade de stannat hemma.) Att det var den bästa gudstjänst de varit på, på länge. Jag vet också många vuxna som aldrig missar dessa gudstjänster. En gudstjänst för små & stora är inte ett barnmöte med bara stoj och lek, det är en gudstjänst med Jesus i centrum för alla åldrar. Oavsett om du är 5, 25, 55 eller 85 år så får du ett bibliskt budskap som du kan förstå och tillämpa i ditt liv och i din situation. Det är en gudstjänst med Shrekmetoden.

Göran Olsson/Pastor & vice föreståndare