Mod

Tagged With: , , , , ,

Mitt hjärta rördes när jag hörde en av våra ungdomar berätta om sin tro offentligt nyligen. En känsla som fortfarande sitter kvar. För det här med att berätta om sin tro för andra är inte alltid så lätt. Det krävs en stor portion frimodighet.
Att dessutom göra det i tv på bästa sändningstid, inför en dryg miljon tv-tittare krävs verkligen mod.

Just nu rullar Idol2013 på TV4. En av alla de tusentals som söker till idol är Anders Othén från Karlskrona. Och när Anders gjorde entré i programmet nyligen var han öppen med sin kristna tro. Han berättade om att Samuel Ljungblahd är en stor förebild och Samuels konserter i kyrkan och hans texter om Jesus är en inspirationskälla.

När Anders sedan intervjuas i BLT och får frågan, Vem är du egentligen? Svarar han:
‚Äì En vanlig snickarpojk, höll jag på att säga. Jag bor hemma hos mamma och pappa i Rödeby och sysslar med musik varje dag. Jag har inte spelat ute så mycket utan sitter mest hemma och sjunger för mig själv. Sedan är jag ju med i pingstkyrkan och sjunger lite där också.

Hur frimodiga är vi andra att berätta om vår tro och att vi går till Pingstkyrkan? Senast i veckan var vi några som pratade just om det. Att när vi möter arbetskamraterna efter helgen och samtalet handlar om vad vi gjort under helgen. Hur många gånger berättar vi då om att vi varit på en fantastisk gudstjänst?

De allra flesta som var på förra helgens höstupptakt fick med sig en hel hög positiva intryck och minnen. Den kreativa miljön med färger och träd på estraden, ungdomarna som sjöng, ett drama som berörde hjärtat, en predikan som slutade med att alla tog av sig skorna och en folkfest i Hoglandspark för att bara nämna några exempel.
Berättade vi om detta för våra arbetskamrater, grannar, vänner och klasskompisar?

Jesus, ge oss alla större frimodighet att berätta om dig och allt det du gör i våra liv.¬†Amen

Göran Olsson/Pastor

Klicka här och se Anders möta idol-juryn¬†