Modig tro på WIP gav 25000 till Kongo

En av församlingens ledare, Rupert Lindén jobbar på WIP, ett innovativt företag i databranschen. I onsdags hade de en företagskväll. Hockey på Arena Rosenholm. Kul om gillar träffa folk, men ganska tråkigt om man går för att heja på Karlskrona just nu. Det går uselt. Laget är sist i serien. Kanske var det därför en hel del annat än hockey kom på tal. Man började nämligen prata om humanitär hjälpverksamhet.

Styrelseordförande hade fått två getter och en höna när han fyllde år. Lite osäker om jag mins rätt angående hönan. Djuren hade dock inte hamnat hos honom utan hos en familj i tredje världen. I sammanhanget började Rupert berätta om försmalingens insamling till katastrofen i Ästra Kongo. Det ena ledde till det andra och så blev han inbjuden till WWIP: s styrelse dagen därpå.

Rupert fick fem minuter. Det var väl där jag kom in i bilden. Behövde väl någon som talar kort J. Så 11.45 i torsdags fick vi våra fem. Dragningen gick hem. Rupert började med att berätta om sin tro och sin tillhörighet. Enkelt och strongt. Sedan berättade jag om situationen och vårt mål att samla in 100000 sek. Efter fem minuter blev det frågor och en mycket givande lunch. När allt var över hade vi löfte om 25000 plus styrelseledamöternas personliga löften att lätta på den egna plånboken.

Nu är det säkert någon vän av ordningen som börjar skruva på sig lite oroligt. ‚ÄùSka vi verkligen ta emot pengar från företag? De gör väl bara detta för att synas? Reklam till varje pris‚Ķ?‚Äù Visst kan det ligga något i det, men det kan ju faktiskt vara precis tvärtom.

Jag väljer att tro på det goda och tänker på kvinnorna och barnen. De kommer knappast att fråga varifrån hjälpen kommer, bara det kommer hjälp. Och att hjälpen kommer nu!

Så jag säger tack WIP och¬†Gud välsigne er!

Kanske fler företag vill göra en insats?

Bless