Möten som sätter spår

Den senaste tiden har inneburit tvära kast mellan många olika möten med människor. Adventskaffe och sång på äldreboende, julfest för musiklekis med barn och föräldrar, begravning och minnesstund och julbord för seniorer. Sinnet är fullt av skiftande intryck.

Jag ler när jag tittar på bilderna jag tog med mobilen på barn i tomte- och pepparkaksdräkter. Deras förväntansfulla blickar när ‚Äùsånglekisfröken‚Äù tar fram dragspelet, dansen runt granen och till sist klapparna som delas ut, dröjer sig kvar i minnet.

Jag kunde känna sorgen tydligt när jag mötte anhörigas tårfyllda ögon efter avskedet av en älskad make, pappa och morfar.

Jag kunde också se glädjen i ögonen på den äldre mannen jag mötte på ett äldreboende i Rödeby. Tänk vad lussebullar och pepparkakor tillsammans med julsånger kan lysa upp vardagen. Det värmde mitt hjärta när han sträckte på sig i rullstolen, tackade från alla de boende och hälsade oss varmt välkomna tillbaka. Jag kunde se att det var en stolt människa jag hade framför mig.

Alla dessa möten med olika människor, en del tillfälliga och ganska flyktiga, men ändå så betydelsefulla.

‚ÄùVarför är vi så noga med att passa tider och så slarviga med att passa tillfällen? Möter man en människa som har något att berätta, ska man inte gå sin väg. Då är det mötet man ska passa, inte tiden.‚Äù Citat från: Jag lutar åt Gud med Tomas Sjödin.

Det är lätt att missa tillfällen av möten som sätter spår för att man rusar fram och inte är närvarande. Då är det skönt att få be om hjälp av en som är ‚Äùproffs‚Äù på att se och vara närvarande.

Rom 8:28-31
Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan. Ty dem han i förväg har utvalt har han också bestämt till att formas efter hans sons bild, så att denne skulle vara den förstfödde bland många bröder. Dem han i förväg har utsett har han också kallat, och dem han har kallat har han också gjort rättfärdiga, och dem han har gjort rättfärdiga, dem har han också skänkt sin härlighet. Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?

Med önskan om en riktigt God Helg

Louise Sundkvist