ÖSK – Stolthet Hjärta Passion

Igår åkte jag t.o.r. till Norrköping för att se den allsvenska fotbollsmatchen mellan IFK Norrköping och Örebro SK. Det var dagen efter den avbrutna fotbollsmatchen i Malmö, där ett knallskott kastades in på planen och en Malmösupporter knuffade Helsingborgs målvakt under matchen. Kanske var det därför som polisbevakningen var hårdare än vanligt också i Norrköping.

Jag har varit på många fotbollsmatcher förut, men denna gång valde jag att följa de mest hängivna supportrarna och starten var Broadway konditori i Norrköping där man samlades innan matchen. Mängder av poliser fanns runt hela kvarteret och ändå lyckades supporterar från IFK Norrköping kasta in golfbollar, knallskott och annat på den innergård där ÖSK supportrar var samlade.

En timme innan matchstart var det dags för oss supportrar att tåga genom Norrköping mot Nya Parken. Hela tiden var vi tätt omringade av en stor mängd supporterpoliser med kravallutrustning och flera polisbussar. Trots att ledarna för Örebrosupportrarna kraftfullt vädjat om lugn pga. Händelserna i Malmö, tändes bengaliska eldar och kastades knallskott från Örebrogruppen. Detta ledde till att samtliga fick genomgång kroppsvisitering, även jag. Men allt gick lugnt tillväga, vilket jag tror berodde på en mycket sympatisk insatsledare hos polisen.

Matchen var kanske inte den mest välspelade, men vädret var bra, Örebrosupportrarna sjöng så det ekade över hela Norrköping och ÖSK vann med 2-0, målen gjorda av Valdet Rama & Patrik Anttonen.

Uttrycket Stolthet, Hjärta och Passion har blivit något av en slogan för Örebros supportrar. Tyvärr finns det en del rötägg bland supportrarna men det gör det även i andra sammanhang. Men om man bortser från dessa rötägg, så kan jag inte låta bli att fascineras av dessa supportrars engagemang för sitt lag. Det är verkligen med rakryggad stolthet, fullkomligt helhjärtat och med brinnande passion man stöttar sitt lag, som i detta fall är Örebro SK.

Tänk om flera av oss, med samma stolthet, hjärta och passion skulle stå upp för den kristna tron. Många gör det redan idag i viss mån. Men vad skulle kunna ske om vi, du och jag, med rakryggad stolthet, fullkomligt helhjärtat och med brinnande passion följde vår Herre och frälsare Jesus Kristus lika hängivet som fotbollssupportrarna? Jag kan inte låta bli att fundera på varför det oftast är lättare att prata fotboll och visa vilket lag man håller på, än att prata om vilken tro man har och om Jesus. För vilken stolthet, hjärta och passion är av evighetsvärde? Låt oss alla Jesussupportrar tillsammans visa vår stolthet, hjärta och passion.

Göran Olsson
pastor