Soppa, bibel och samtal

Skapat: av admin
Tagged With: ,

Jag har aldrig gjort Pumpasoppa förut. Jag läser på receptet och plockar fram ingredienserna. Det ser ju inte så svårt och märkvärdigt ut. Bara lök, pumpa, buljong, curry¬†och grädde.¬† Så börjar vi hacka, skära och bryna och jag inser efter ett tag att det tar längre tid än man tror att göra en soppa från grunden.¬†

Doften av curry och nybakat bröd fyller rummet i kyrkan. Jag hör att hissen börjar att gå och snart kommer de första deltagarna till ”Sopplunch med Bibelsamtal.”¬†När alla har kommit kan¬†soppan serveras. Varm soppa och ljummet bröd¬†med smör och ost som smälter lite tillsammans med ett ljudligt småpratande bland borden känns som en härlig kombination.

Efter soppan lyssnar vi till ett seminarium om ”Jesus i gamla testamentet”.¬†Det blir ett intressant samtal till kaffet om Guds olika namn i Bibeln och även om vad våra egna namn betyder.

På samma sätt som¬†soppan mättar¬†min kropp mättar Guds ord min ande.¬†Människan lever inte bara av bröd utan av varje ord som utgår ur Guds mun, säger Jesus. Om två veckor är det dags igen, och det är inte soppan och brödet jag längtar mest till, det är gemenskapen och det goda andliga samtalet.

Louise Sundkvist
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se

Sopplunch med Bibelsamtal ti 2/10, 16/10, 30/10 och 20/11 kl 12.30-14.30. Välkommen!