Var inte rädd

Tagged With: ,

Idag predikade jag utifrån rubriken ‚Äùvar inte rädd‚Äù.
En hälsning jag fick i veckan då vår dotter körde av vägen och fick åka ambulans. Efter omständigheterna gick det bra och natten till onsdagen var hon hemma i Ärebro igen utan allvarliga skador. När något sådant händer ens barn så brister hjärtat. Att då som förälder inte kunna finnas vid vår dotters sida, var för mig oerhört plågsamt.

Efter en sådan dag var det svårt att sova. På onsdagsmorgonen fanns oron kvar i kroppen, det gjorde fysiskt ont och smärtade inombords. Då kom ett bibelord. Ett ord som gav mig kraft.

Var tapper och stark! Låt dig inte skrämmas, bli inte förskräckt! Herren, din Gud, är med dig i allt vad du gör.¬†Josua 1:9

Jag blev påmind om Guds omsorg, bibelordet gav mig kraft att klara av dagen.
Eftersom det idag var dagen före julafton ville jag ge en gåva till gudstjänstbesökarna. Gåvan blev ett lite kort med bibelord på. Det kunde de sätta på kylskåpet eller badrumsspegeln, lägga det i sin plånbok eller använda det som bokmärke. Jag ville med kortet ge dem uppmuntra, kraft och mod för de dagar som ligger framför. Bilderna finns längst ned. Klicka på dem så blir de större.

Även du kanske känner dig ensam, är långt från släkt och vänner, det är ingen som ringer, julkorten uteblir, arbetslösheten tynger dig eller arbetsbördan, ekonomin är skral, hälsan vacklar, relationer sviktar. Du känner dig utsatt, pressad, stressad, oroad, bekymrad‚Ķ då är även dessa ord till dig.

Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. Lukas 2:10-11

God Jul

Göran Olsson