Vår, kom snart, kom nu!

Tagged With: ,

Vet inte om det är åldern, men nu längtar jag. Jag vill ha vår och jag vill ha det nu. Så när solen tittade fram häromdagen, när vägarna torkade upp och doften av vår tycktes kännas i luften blev livet lättare. Inte för att jag är i någon djupare depression, men så kände jag i alla fall.

Så kom snön i natt. Bakslag. Vad är detta? Jag vill ha vår. Jag vill ha det nu!

Att vänta på något gott är också en viktig del av den kristna tron. Under advent, väntar vi på julens ankomst. Efter Jul kommer fastan och vi väntar på påskdagens underbara ljus. Så kommer väntan efter Kristi himmelsfärd. Tio dagar av väntan på Anden som fyller bröstet med liv. Ja, så där skulle vi kunna hålla på. Allt handlar om att vänta.

I livet är det likadant. Vi väntar på att livet ska komma. Nio månader av spännande väntan. Vi väntar på att börja dagis, skola, att bli 10 eller 15 år och att bli myndig. Så väntar vi på att träffa ‚Äùden rätte‚Äù, på barn, familj, hus och hem. Så när vi nått livets mitt kanske väntar vi på barnbarn. Och på ålders höst väntar vi på döden. Nja, inte så att vi längtar direkt eller?

Så när jag väntar på våren, alldeles särskilt mycket detta år, tänker jag att det är en del av livet, något som sätter färg på tillvaron. Det är ju en god väntan och den som väntar på något gott väntar ju som bekant inte för länge.

Bless

ulf.sundkvist@pingtkyrkankarlskrona.se