Vem tjänar mest?

Tagged With: , , ,

Med jämna mellanrum fylls våra dagstidningar och kvällstidningar med följande rubriker: BLT ‚ÄùKvinnorna som tjänar mest i Blekinge‚Äù. Aftonbladet ‚ÄùDe tjänade mest under förra året. Hans, 61, gav sin dotter en miljon: Känns jättebra‚Äù. Inne i tidningarna finns olika listor med namnen på dem som tjänar mest pengar, bor i dyrast villa, har störst förmögenhet etc. Vi läser, för att se om det är någon vi känner igen, en granne, släkting eller arbetskamrat. Har de gjort sig förtjänta av så mycket pengar, frågar vi oss.

Zlatan sägs tjäna ca 120 miljoner kr/år i PSG, Henrik Lundqvist tjänar ca 54 miljoner kr/år i New York Rangers medan KHK:s målvakt Timo Leinonen endast tjänar ca 730 600 kr/år. Har de gjort sig förtjänta av så mycket pengar, frågar vi oss.

Problemet är att hela vårt samhälle är uppbyggt på att vi ska förtjäna det vi får. Vi får bonus när vi flyger, samlar poäng när vi åker tåg, handlar vi mat så får vi återbäring eller bonuscheckar, är vi trogen prenumerant får vi förmånskort, samlar vi alla försäkringar i samma bolag får vi rabatt. Hela tiden, överallt skall vi prestera något för att sedan förtjäna något.

Även barnen lär sig detta. ‚ÄùOm du är riktigt snäll, så får du lördagsgodis‚Äù, ‚ÄùOm du städar ditt rum, så får du en guldpeng‚Äù, ‚ÄùOm du… så får du‚Ķ‚Äù. Både hemma och i skolan lär de sig att om jag ska få någonting så måste jag förtjäna det.

Var finns plats för de misslyckade i ett sådant samhälle? Det publiceras aldrig några listor på de som har det sämst eller de som behöver leva på socialbidrag. Det finns inga listor med namn på de som inte lyckats samla några poäng på flyget eller tåget, inga listor med de som inte lyckats få någon bonus på ICA eller någon återbäring på Coop. Hur går de för de barn som inte lyckats vara tillräckligt snälla eller som aldrig lyckats prestera så bra som föräldrar och lärare förväntar sig?

I ett sådant samhälle finns det bara en plats där man får något utan att ha förtjänat det och den platsen är i Guds famn. Guds kärlek och nåd, är det enda som ges utan att varken du eller jag har förtjänat den. Min bön och längtan är att församlingen skulle vara den plats där du kan möta och uppleva Guds kärlek och nåd. En plats där Guds kärlek och nåd förmedlas genom de människor som är tillsammans med Jesus.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se