Vi behöver skratta mer!

IMG_1503För ca 20 år sedan läste jag en bok som heter ‚ÄùEn utomjording i S:t Wilfred‚Äù, skriven av den brittiske författaren Adrian Plass. Har läst flera av hans böcker: ‚ÄùAdrian Plass he(m)liga dagbok‚Äù, ‚ÄùAndromedas brev‚Äù, ‚ÄùAdrian Plass he(m)liga turnédagbok‚Äù, ‚ÄùJesus och jag‚Äù och ett par till. Några har jag läst flera gånger, bl.a. brukar jag läsa hans he(m)liga dagböcker på semestern, lättlästa böcker med mycket humor men också allvar.

I veckan tyckte jag det var dags för ännu en Adrian Plass bok, så efter ca 20 år läste jag åter ‚ÄùEn utomjording i S:t Wilfred‚Äù. Att läsa en bok igen efter 20 år var väldigt givande. Boken innehåll hade ju inte förändrats, men jag hade blivit äldre, fått mer livserfarenhet och jag var nu pastor. Det gjorde att jag läste boken med andra ögon och igenkänningsfaktorn var högre. Den innehåller en hel del engelsk humor vilket framkallade en del fniss och glädjetårar under min läsning, men den berörde även hjärtat som gav en del själavårdande tårar.

För att du ska få en lite känsla av boken kommer här ett utdrag av en karikatyrpredikan ur boken:

Kära tråkmånsar, i kväll vill jag mer er dela ett Skriftens ord som alltid betytt oerhört mycket för mig och som jag av hela min ända hoppas skall betyda lika mycket för er i tidens fullbordan, och kan hända även för några av dem som inte är här i kväll men som tvivelsutan får sig berättat vad som här förevarit av dem av er som är… här och kan höra.
Dagens avsnitt är tagit från det brev som jag alltid kallar det hala, Paulus brev till galoscherna, brevet som sätter spår. I den tjugonde bokens femtonde kapitel berättas om en liten grupp troende att, jag citerar: ‚ÄùDe for ner‚Äù. Underbara ord ‚Äì de for ner. De for ner. Inte upp som många av oss hade frestas att göra i deras ställe. Nej, de for ner! Ner for de…

Boken handlar om fyra personer som under några veckors tid möts varje torsdag i kyrkan för att prata om livet, tillsammans med utomjordingen Nunc. Det är David Persimmon, sarkastisk kyrkoherde, Richard Craven, ironisk science-fictionförfattare, Hartley lätt förståndshandikapp och Dot, en gammal god, uppriktig kvinna med ett varmt hjärta och mycket skinn på näsan. Den kanske låter konstig, men jag kan varmt rekommendera den. Problemet kan vara att få tag på ett exemplar kanske finns den på Second Hand. Är du lyckligt lottad och har ett exemplar i bokhyllan, läs den!!

När jag lägger boken åtsidan, blir min slutas den samma som jag och min mycket gode vän Stefan brukar konstatera efter konferenser vi varit på. Vi behöver skratta mer i våra kyrkor!

Göran Olsson