Vi hade i alla fall tur med vädret!

Tagged With: ,

Tänk vilken tur vi hade med vädret! Hur ofta är det inte vi säger så.
Inför en planerad utekväll med grillning och gemenskap, inför semestern och utflykter eller skolavslutningen ber vi ofta till Gud om finns väder. Vi ber om sol & värme, vi ber att regnet skall hålla sig borta, vi ber om en stilla bris. När vi sedan avnjutit grillkvällen i den ljumma försommarkvällen och sett solen gå ner över ett blankt hav, så säger vi orden: Vilken tur vi hade med vädret!

Nyligen fick jag en liknande kommentar att vilken tur vi haft som familj omkring våra flyttar till Linköping, Ärebro och Karlskrona. Vilken tur att vi fått den lägenhet vi just nu har och vilken tur att vi fått kontakt med vissa människor som blivit nära vänner etc.

Jag har också genom åren jobbat mycket med kreativa barngudstjänster som inspirerat olika åldrar. Och efter en barngudstjänst fick jag ofta frågan: – Var får du allt ifrån, du hittar på så mycket roligt i gudstjänsterna som gör det lätt att förstå bibelorden.
Svaret jag gav med eftertryck, var alltid det samma: – Jag hittar aldrig på något, jag söker alltid Guds ledning inför en gudstjänst.
Gud är den som ger mig vägledning, tankar och idéer inför varje predikan, oavsett om det är en barngudstjänst eller i en så kallad ‚Äùvanlig‚Äù gudstjänst.

Så är det också när det handlar om den ‚Äùtur‚Äù som vi som familj haft när vi flyttat. Jag tror inte på tur, jag tror på Guds ingripande i vår vardag. Att vi mött fantastiska människor på vår livsvandring har inget med tur att göra. Jag tror heller inte att vi haft tur med vädret, är det bra väder så tackar jag Gud för det.

Ingemar Stenmark intervjuades efter ett åk om vilken tur han hade och svaret blev ett klassiskt citat:

”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.

Jag skulle även kunna säga det samma när folk säger: vad mycket tur du haft.

”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag ber till Gud desto mer tur har jag”.

Låt oss vara mer tacksamma till Guds ingripande i våra vardagssituationer och sluta med att säga: ‚ÄùVilken tur vi hade‚Äù. Gud är den som all ära skall ha.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se